Перша згадка про Ясіня нерозривно пов’язана з будівництвом Струківської церкви. Місце, де розташована Вознесенська (друга її назва – Дмитрівська) церква, люди вважають святим і переповідають, як кілька сотень років тому повертався додому, на галицький бік Карпат, гуцул Іван Струк з села Зеленого з отарою овець. Хороша погода і чарівна долина затримали пастуха, а коли вдарили морози, він кинувся до перевалу, але було вже пізно. Раптова зима засипала снігом дорогу. Іван Струк зрозумів, що овець перегнати через перевал не вдасться, і вернувся в долину. Збив сяку-таку кошару і залишив овець напризволяще в ясеновій хащі, а сам вирушив додому. Навесні Іван Струк з сином повернувся на місце, де залишив отару. Яким же було його здивування, коли він побачив усіх овець живими та ще й з приплодом. Тільки чудом можна було пояснити порятунок отари.
Струк збудував на цім місці каплицю, а також хату з найбільшого ясеня, пень котрого був такий широкий, що довкола нього могли сісти 12 людей, а в долині заснував село і дав йому назву Ясіня. Пізніше на місці каплиці збудували церкву і зветься вона за традицією Струківською, хоча спочатку була освячена як церква Вознесіння Господнього, а в 90-ті роки XX ст. переосвячена православною громадою на Свято-Дмитрівську.
Сама святиня у первісному вигляді не збереглася. Від неї залишились лише невисокий іконостас з соковитим різьбленням Царських врат і кілька старовинних ікон, зокрема «Апостол Петро». А на хоругві початку XX століття зображено Струка з ягням. Розміщення церкви також має стратегічне значення з огляду на місцевість – розташована на пагорбі, над річкою Чорна Тиса.
Церква складається з п’яти частин із брусованої кладки стін, до центральної частини більшого розміру з усіх боків примикають менші квадратні крила, хрестоподібні частини, покриті двосхилим дахом, з конічними верхівками на краях. Центральна частина храму переходить у восьмикутник, зверху покривається восьмикутним шатровим дахом, з крихітною вежею, з подвійним шоломом. Вся церква обвивається широким нижнім навісом, а балки, що виступають із брусованої стіни, утворюють несучі консолі. Починаючи від рівня навісу, будівлю зверху захищає вертикальна дранка. Іконостас церкви перефарбований, на підставі структурних елементів можна припустити, що він був створений раніше, аніж була збудована церква (у другій половині XVIII століття).
У церкві серед сакральних предметів довгий час зберігалося церковне знамено XIX століття, на якому був зображений угорський король Святий Іштван та напис «S. Stephan I Rex Ungar». Але у липневі дні 2008 р. невідомі особи під покровом ночі розбили вікно, виламали грати і, вдершись до храму, поцупили цінну старовинну протесію.
Церква є однією з найдосконаліших дерев’яних церков на всій Гуцульщині. Є якісь чари у співвідношеннях бічних та центральної частин, у гладко тесаних колодах зрубів, у ґонтових покрівлях дахів і в маленьких ліхтариках над ними.
Церкву необхідно обійти довкола, щоб мати просторову уяву про неї, щоб оцінити кожну її частину. На одвірку вирізано декоративну композицію з трьох хрестів, дату спорудження – 1824 рік — та напис про те, що у 1894 р. Василь Попадюк дав кошти на престол, а Гриць Павлючок, Петро Павлючок та Юра Сплящук робили підвалини, одвірки та іншу роботу з оновлення церкви.
Інтер’єр церкви, незважаючи на багатодільність, сприймається цілісним простором, підпорядкованим центральній наві з наметовим верхом, що обумовлено великими арками-вирізами, які об’єднують простори прирубів з навою.
Василь Попадюк-Базь та його брат Іван тривалий час були в управі кураторії ясінянських церков, зокрема – головним куратором Струківської церкви. Майже на кожному дзвоні, які він фінансував, були ініціали Василя Попадюка.
Інформація про перших настоятелів греко-католицької церкви Вознесіння Господнього до наших днів не збереглася. Зіставляючи історичні факти, можна припустити, що протягом XIX ст. та на початку XX ст. Струківську парафію могли обслуговувати настоятелі нижньоясінянського храму: о. Якоб Андрухович (служив з 1803 по 1838 р.), о. Ондраш Ілляшевич (1839 – 1840 pp.), о. Ондраш Тіводар (1841 – 1873 pp.), о. Антал Пуза (1873 -1900 pp.), Дюла Ковач (1900-1901 pp.), Шандор Ровної (1901 – 1926 pp.) та інші.
В середині 20-х років XX ст., коли православний рух на Підкарпатській Русі ще більше активізувався, пожвавився він і серед православних вірників Рахівщини. Торкнулося це і парафій Ясінянського куща.
За твердженням старожилів, у 20-30-х роках XX ст. обслуговував громаду вірників Струківської церкви православний священик о. Михайло Когут, який був настоятелем ново-збудованої у 1926 p., з ініціативи архімандрита Алексія Кабалюка, православної церкви Різдва Іоанна Хрестителя в урочищі «Кричун» (тепер воно зветься «Воловець»). У жовтні 1944 p., під час боїв на лінії Арпада, вона згоріла.
Приблизно з кінця 30-х років до 1949 р. у храмі служив ієромонах Никанор Данко. У 1949 р. Струківську церкву закрили і зняли з реєстрації громади вірників 16 грудня 1960 р. Пізніше у її приміщенні було відкрито музей — картинну галерею. І лише наприкінці 1989 p., коли релігія почала відроджуватися, Струківську церкву було знову відкрито для прихожан, але вже православної конфесії. Найактивнішими парафіянами, які доклали багато зусиль до відновлення діяльності теперішньої Дмитрівської (Вознесіння Господнього) церкви, були місцеві мешканці Василь Дмитрович Зеленчук (1927 р. н.) та Андрій Олексійович Форес (1927 р. н.).
У березні 1990 р. було відновлено православну громаду у Ясінях та передано їй в користування Струківську церкву. В цьому ж році, з ініціативи та участі о. Івана Лофердюка, в храмі провели перше богослужіння. За його сприяння зробили ремонт.. Підмурували підвалини місцеві майстри Петро Стусюк та Микола Рещук. Іконостас реставрували спеціалісти зі Львова.
Першим настоятелем храму був призначений єпархією православний священик о. Петро Вучкан (уродженець с Іза Хустського району), який керував парафією з 1991 до кінця 2005 р. Головою церковної двадцятки було обрано Василя Зеленчука, який тимчасово виконував і функції дяка, а касиром обрали Миколу Рещука. Церковником був Іван Шведюк. Згодом наступником о. Петра Вучкана з 6 січня 2006 p., спочатку тимчасово, став ієрей о. Дмитро Чопик (призначений владикою Іоанном), а з 2 серпня 2007 р. направлений єпископом Іпполітом на постійно.
Влітку 1995 р. з трубок нержавіючої сталі був виготовлений трираменний православний хрест, який подарувало для храму подружжя Кабалюків – Юрій та Марія. Цього ж року його було встановлено перед Свято-Дмитрів-ською церквою.
У жовтні 1995 р. в Ясінях відродилася греко-католицька громада. Декан Рахівcького деканату о. Василь Носа на свято Покрови Пресвятої Богородиці того ж року провів перше богослужіння під Струківським храмом. З 26 листопада 1995 р. в цьому храмі влада встановила почергове моління православних і греко-католиків, яке триває по сьогодні. Так була відроджена нижньоясінянська громада греко-католицької церкви, яку обслуговували священики о. Юрій Дремлюк та о. Василь Носа (з 1995 по 1996 р.), о. Василь Ролюк (з 1996 по 2001 р.) а з 2001 р. – по сьогодні -о. Василь Соколович із своїми помічниками о. Віталієм Кудричем та о. Іваном Фуриком. Деякий час тут служили о. Василь Роман та о. Андрій Дуб.
31 березня 2013 р. тут відбулася архієрейська Служба Божа, яку провів єпископ Мілан Шашік у співслужінні священиків Рахівського деканату.
Дзвіниця збудована у 1813 p., складає з церквою єдиний ансамбль і має мистецьку цінність. Верхній її одвірок декоровано композицією з хреста і солярних знаків та написом: «ANNO DOMINI 1813». Вона за своїми архітектурними та художніми якостями займає чільне місце серед найдосконаліших витворів закарпатського народного зодчества. Нижній чотиристінний зрубний ярус вище піддашшя переходить у восьмерик, який оптично ділиться на три частини дашками. Вкриває дзвіницю шатро, увінчане главкою з хрестом. Світло і тінь вимальовують вишукані форми, акцентують горизонтальні членування, окреслюють кожну деталь дзвіниці. Висота смерекової споруди —11м.
У дзвіниці знаходяться чотири дзвони, різні за величиною і датою виготовлення. Найстарішим з них є великий дзвін, датований 1783 р. На ньому вилито рельєфну іконку — хрест з розп’яттям Ісуса Христа, яка дає ймення дзвону як Хресто-Воздви-женський. Перший малий дзвін, без жодних написів, тільки вилито на ньому орнаментне обрамлення навколо, а другий малий дзвін вилитий у Пряшеві, навколо нього кирилицею вилито напис: «СЕЙ ЗВОН ВИЛИТИЙ ВЪ ПРЯШОВИ ИЖДИВЕНІЄМ АГАФІИ АНДРУХОВИЧЪ СУПРУЖНІЦИ ПАРОХА ЯСІНСКАГО. 1802». В ту добу парохом серед великої священницької родини Андруховичів міг бути Якоб (Яків) Андрухович, який спочатку був настоятелем Хресто-Воздвиженського храму у Рахові (з 1790 по 1801 p.), далі (з 1801 по 1803 р.) був призначений парохом верхньоясінянської Заріцької церкви (ще до спорудження мурованого храму Різдва Пресвятої Богородиці), а потім очолив парафію нижньоясінянської Свято-Духівської церкви (з 1803 по 1838 p.).
Розповідають, що дзвіниця (а з нею і дзвони) була перенесена до церкви Вознесіння Господнього в 1895 р. від знищеної пожежею церкви Св. Духа, що стояла в Нижніх Ясінях), але письмових підтверджень цьому немає. Швидше всього перенесені були тільки вцілілі дзвони, а не дзвіниця. Струківська церква збудована без жодного цвяха і є досконалим зразком церковного будівництва дерев’яних храмів Гуцульщини, витвором архітектурного мистецтва. У 1930-ті роки вона стала
своєрідним символом Підкарпатської Русі – під такою назвою Закарпаття входило до складу Чехословацької Республіки у 1919-1938 роках її часто можна було побачити на чеських листівках 30-х років XX ст., у фотоальбомах та інших публікаціях тієї доби. Згодом ця церква потрапила на поштову марку Карпатської України. На марці Яехословаччини окрім зображення Струківської церкви і дзвіниці, є напис «1 .Сойм, 2.III. 1939».
За спогадами старожилів, трохи вище за Струківською церквою і її дзвіницею у 1931 р. була споруджена невеличка хрестоподібна православна церквиця-каплиця Вознесіння Господнього, яку з ініціативи о. Алексія Ка-балюка збудували місцеві мешканці Олексій Форес, Юрій Чоп’юк та інші. У ній було встановлено малий іконостас, який, ймовірно, вирізьбив ясінянський майстер-різьбяр Олекса Романюк. Під час військових дій восени 1944 р. у каплицю влучив артилерійський снаряд, і її було повністю знищено.
Коли молодий священик о. Дмитро Чопик на Різдво 2006 р. прийшов на своє перше богослужіння в Струківську церкву, в ній зібралося всього п’ять чоловік. 14 січня, на празник Василія Великого, їх було вже дванадцять. Сьогодні парафія нараховує понад 80 вірників. На святкові літургії їх приходить набагато більше. За шість років його священицтва для храму і парафіян було зроблено багато добрих справ.
Впродовж лютого 2006 р. колишнє ґонтове покриття даху замінено новим. Роботу виконав майстер Михайло Паращик з помічниками.
Навесні 2007 p., з ініціативи священика о. Дмитра Чопика та підтримки православної громади, було розширено вузеньку стежку до храму і вимощено камінням досить широку доріжку. В цьому ж році майстром Юрієм Бронтерюком у храмі було замінено стару спорохнявілу підлогу на нову – з дощок модрини. Також було виготовлено, встановлено та освячено трираменний передхрамовий хрест (старий дерев’яний хрест протягом десятиліть підігнив і його звалив вітер).
У 2009 р., на кошти православної громади, майстри Юрій Бронтерюк, Микола Ко-шук та Іван Кабалюк оббили добудований у 1994 р. іншими майстрами до західного зрубу храму коридор вагонкою.
8 листопада 2010 р. у Свято-Дмитрівській церкві відбулася Архієрейська літургія, яку очолили архієпископ Марк (Петровцій) та єпископ Мефодій.
У 2011 р. силами православної громади та бригади робітників, під керівництвом майстра Івана Кабалюка, ґонтом було перекрито дзвіницю. На кошти православної громади було закуплено кований матеріал, з якого було зроблено вхідну браму на територію храму. В цьому ж році для Струківської церкви у Свя-то-Успенському храмі Києво-Печерської Лаври було придбано корони для вінчань.
Першими керівниками парафіяльної ради відродженої Вознесенської (Струківської), а нині Свято-Дмитрівської церкви на початку 90-х років XX ст. були голови церковної двадцятки Василь Зеленчук (з 1991 по 1996 p.), Юрій Коритарюк (з 1996 по 1998 р.) та Іван Побуцький. Псаломщиками (дяками) протягом останніх кількох десятиріч були: Василь Зеленчук, Петро Вершак, Василь Гаврилюк, Юрій Ференц та Іван Харбака, церковниками – Андрій Форес, Іван Шведюк, Микола Кошук (з 2004 р. по сьогодні).
Письмовий матеріал подається з люб`язного дозволу автора книги “Храми Рахівщини” Василя Поповича.
Фотоматеріали – особисті колекції відкриток та фото – В.Волощука, В.Онищука
Перепублікація – виключно з дозволу авторів.